19 октомври 2016 | Актуално

Програма за управление на район „Младост“ 2016 до 2019 г.

cam00931

 

ПРОГРАМА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА РАЙОН “ МЛАДОСТ” от 2016 г. до  2019 г .

Момчил Якимов, кандидат за районен кмет от ДЕОС

I. ВМЕСТО УВОД

На местните избори през 2015 г. ДЕОС представихме своите виждания за зелена и уютна столица, събрани в управленската ни програма „София за хората”. Ние оставаме зад нея и до днес. Проблемите на гъсто населените ареали са едни и същи по цял свят. Всички големи градове по света получиха еднакъв ребус от проблеми за решаване, но ние – Софиянци сме в групата на провалилите се на този изпит и причините за това са три: носенето по течението, късогледството и безогледният популизъм.  „Младост“ има шанса да бъде кварталът, който пръв да излезе от капана на автомобило-центричната политика и мръсния въздух. За целта е нужно единствено да приложим изпитаните рецепти, които проработиха в другите държави, дори когато ни костват известни първоначални неудобства. Имам достатъчно #СмелостЗаМладост, за да направя първите крачки, които ще прочетете по-долу.

II. РЕД В ПАРКИРАНЕТО, СВОБОДНИ ТРОТОАРИ И ЗЕЛЕНИ ПЛОЩИ

Дори колите да завземат целия град, паркоместата все няма да стигат.“ Ян Геел, архитект-урбанист

Kaкво заварваме? София има 677 000 регистрирани МПС на 1,29 милиона население (520 бр. на 1000 жители). За сравнение: Виена – 303 коли на 1000 жители, Берлин – 289 на 1000, Амстердам – 300 на 1000, Хамбург – 331 на 1000, Франкфурт – 324 на 1000 . Какво значи това? Без да имаме и част от инфраструктурата на градовете-еталони за успешно развитие, ние се сдобихме с 1,5 – 1,8 пъти повече коли на глава от населението. Резултатите:

Как можем да решим проблема с многото автомобили?

Първата половина от задачата – изграждането на инфраструктура за автомобили (обществени паркинги)

Процесът отнема десетилетия и излиза далеч отвъд 3-те години до края на мандата. По-важното е, че сам не решава основния проблем. Общественият гараж с 500 места върху метростанция „Джеймс Баучер“ в „Лозенец“ трябваше да „обере колите от 3 километра запушени тротоари”. Същият oтдавна работи, но положението с тротоарите е непроменено.

Втората половина от задачата – рационално ползване на автомобила

Това може да започне веднага по начина, който се случи в София със синята зона в историческия център и зелена зона в малкия ринг. Моето конкретно предложение е: зелена зона в целия район „Младост“ и с приходите от нея – благоустрояване на обществените пространства.

Какво ще се случи, ако от 01.03.2017 „Младост“ наистина стане зелена зона?

Към момента от 3,1 млн. регистрирани автомобила в България 500 хиляди (1 от 6) са с прекратена застраховка „Гражданска отговорност“. Пропорционална част от тях ръждясват пред блоковете на “Младост”. Тъй като трябва да минат административна процедура и да направят разход за получаване на своя стикер, безстопанствените автомобили не се задържат в платените зони.

Ако някой идва с колата си в „Младост“, защото тук фитнес студиото или педикюрът са с 5 лева по-евтини, отколкото в мола, сметката ще му излиза толкова по-малко, колкото по-дълго стои.

Да дойдеш с кола на работа и да я оставяш всеки ден за по 9 часа между жилищните блокове – това не е градска мобилност, а обратното – учебникарски пример за градска статичност. Зелената зона прави този начин на ползване твърде скъп.

Зелената зона дава възможност да паркирате колкото желаете коли на жилище, само че първият стикер струва 100 лева, вторият – двойно, т.е. 200 лева, а третият и всеки следващ – тройно, т.е. 300 лева. Това значи, че семейство с 1 кола ще има разход 100 лева годишно, с две – 300 лева и с три – 600 лева за стикери. Това е силен мотив за освобождаване от неизползвания автомобил. 

Ще има повече място, и ще става все повече, защото потребителите ще си адаптират поведението. Успоредно с разреждането на броя коли започваме да отвоюваме тротоарите и градинките, на първо място около средищните места като метростанциите, пазарите и спирките на обществения транспорт

Това е изцяло технически въпрос. ЦГМ ще събира таксите, но тъй като общината субсидира ЦГМ с почти 100 млн. лева годишно, следва да ни ги прихване от субсидията и да ги трансферира към към район „Младост“. Готов съм да бъда гарантът това да се случи, а ако не стане, да ви поведа лично към „Московкска“ 33 на протест. С  приходите ще започнем благоустрояването на квартала, и още по-важно – опазването и поддържката на вече направеното. Не виждам друг начин да го постигнем в скоро време, освен този, който аз и ДЕОС предлагаме.

Ако сменим облика на „Младост“, това ще се отрази на цените на имотите. Те биха могли да продадат своята собственост, да се сдобият със същата по размери собственост в поне 20 други столични района, занемарени до нивото на днешната „Младост“ и при това да им остане една сериозна разлика за харчене, без да загубят стандарт.

III. ИНФРАСТРУКТУРА ЗА ПЕШЕХОДЦИ

Ходенето пеша си остава най-евтиният, независим и здравословен начин на придвижване. Направата на тротоари, алеи и осветление не изисква крупни вложения, затова лобито на пешеходците в политиката и медиите отсъства напълно. Достигането на метромрежата до “Младост” е най-важното събитие в историята на района. Сега е време, да свършим по-простата част от задачата  – свързване на 6-те метростанции и централни автобусни спирки с пешеходна мрежа.  Намирам за необходим следния минимум мерки:

пешеходна дъга от МС “Младост-3” през парк „Младост 3” – северен вестибюл на МС “Ал. Теодоров-Балан” – парк “100 години София” – автобусна спирка бл. 69  на бул. “А. Ляпчев” – Пазара – МС “Младост 1” – бул. “Йерусалим” – бл. 11 – нов пешеходен мост над “Цариградско шосе”  – The Mall

Разклонение 1: от МС “Ал. Теодоров-Балан” по източен тротоар на бул. “Д-р Атанас Москов” – Парк “Младост 4” – Бизнес парк

Разклонение 2: парк “100 години София” – бл. 209 – Българско школо

Под „пешеходна мрежа“ разбирам съвкупност от свързани алеи и тротоари, които са:

За оставащите 3 години до края на мандата това е програмата минимум. Почти на цялата територия на района е нужно обновяване на тротоарите и алеите, но предпоставка за това е въдворяване на ред в паркирането. Няма смисъл от разходи за подобрение на нещо иначе неизползваемо.

IV. ПРЕГЛЕД НА ПРАВНАТА ИЗРЯДНОСТ НА ИСКАНИЯТА ЗА ЗАСТРОЯВАНE

Презастрояването е проблем за много части на столицата. Но конкретен повод за избухването на протест именно в район „Младост“ стана съмнението, че има административна намеса в ущърб на обществото. Афери като „Царски конюшни“, „Лагера“ и „Бистрица“ показват различните разновидности на злоупотреба с  парцели публична собственост. Те варират от криминални деяния (фалшификация на документи) до схеми за неизгодни замени и продажби. У мен е налице съмнението, че част от предвидените за застрояване парцели в „Младост“ изглеждат като изсмукани от пръстите на фона на гъстата застройка наоколо. За част от тях със сигурност ще се наложи да бъдат отчуждени, но преди това трябва заедно да проверим как изобщо се е стигнало до тяхното формиране, за което ЗУТ предпоставя наличието на минимум площ и лице. Дали за някои от случаите е нямало затваряне на очи или „помощ“ под формата на додаване на липсваща квадратура от съседните общински парцели, дали е нямало отчитане на излаз чрез фиктивни улици и др. дребни услуги? Ако съмненията се потвърдят, то ще настоявам това да бъде отчетено при формиране на обезщетението.  Ако има груби нарушения и погазване на закона, като фалшификация на документите на имота и заграбване на общинска собственост, то ще се наложи да оспорим сделката, включително да сигнализираме разследващите органи.

V. НОВ УСТРОЙСВЕН ПЛАН ЗА РАЙОН “МЛАДОСТ”

Застрояването на района в разрез с общовалидните правила на урбанизма стана причина за настоящите предсрочни кметски избори. При изработването на новия устройствен план, което ще започне скоро, не бива да отстъпваме oт искането за строителство според класическите правила на градостроителната наука. Обсъждането на Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за устройството и застрояването на Столичната община (ЗУЗСО) приключи и предстои неговото внасяне в Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление на Парламента. Той ще бъде рамката, по която Главният архитект на София ще възложи изработването на нов устройствен план на “Младост”, а Столичен общински съвет ще го приеме.

В правомощнията на районния кмет (Чл. 46 от ЗМСМА) влиза присъствието на заседанията експертните комисии в общината, същият има право на съвещателен глас при разглеждането на въпроса в Столичен общински съвет. Може да разчитате на мен за това, да бъда активна страна още по време на проектните работи. Защото нов жилищен блок по средата между два съществуващи – това значи с едно действие – три сгради с нещастни живущи (включително новодомците).  По-нататък няколко думи, на какво бих обърнал особено внимание.

Ново строителство

Класифицирам заявените строителни намерения на територията на район “Младост” в три групи:

  1. за отчуждаване, поради неизпълнение на минимума градоустройствени критерии в ЗУЗСО , например липса на отстояния до съседни сгради, лице на улица и място за озеленяване с високостеблена растителност;
  2. За реализация в частичен размер, когато сегашната застроена площ и етажност е проблематична, но при смаляване на проекта има шанс да бъдат изпълнени критериите по т. 1 по-горе;
  3. За пълноценна реализация, когато и в заварено състояние спазват новите изисквания.

Околоблокови пространства

  1. премахване на т.нар. “кално-прашни площи” – или твърдо настилане, или истинска зелена площ, солидно защитена срещу вандалско паркиране;
  2. фиксиране на пешеходни оси и пешеходна мрежа между всички средищни места;
  3. изграждане на велоалеи.

Подземна инфраструктура

За всички бъдещи строежи прокарването на инфраструктурата трябва да изпреварва вдигането на сградата. Западно от кв. Горубляне е разположена зона за бъдещо нискоетажно застрояване. Ще работя за това, този път ВиК, Ел, асфалт, евентуално топлопровод и газ да изпреварят бетона и тухлите.

Транспортни комуникации

Подкрепям завършването на пробива на бул. “Копенхаген”, както и завършването на Околовръстния път до “Цариградско шосе”. Но не съм оптимист, че те ще ускорят влизането и излизането с автомобил. Бул. “Ал. Малинов” се явява транзитен за всички новоизградени и замислени комплекси по “Околовръстен път” в подножието на м. Камбаните, с. Бистрица и кв. Симеоново. Бих разгледал възможност за обособяване на бус-ленти – така ползвателите на градски транспорт от квартала ще имат предимство спрямо автомобилистите, които минават транзитно през района. 

Привърженик съм на трамвайния транспорт и предлагам продължение на ТМ23 по бул. „Копенхаген“ – пробив под „Цариградско шосе“ разклонение на юг към кв. Горубляне преди МС „Младост-3, защото кварталът не е свързан с релсов транспорт, а предстои застрояване на зоните западно от него.  Прекарването на ТМ23 през „Младост“ до „Малинова долина“ засяга съществуваща улична мрежа и нямаме надпревара с времето.  Обратното – в посока Горубляне терените са все още незастроени държа да поставя още сега тази възможност на обсъждане.

Обществени паркинги

Възлагам малки надежди на обществените паркинги за слагането на ред в паркирането. Вече 25 години валят обещания, че ще видим такива в София и примерите се броят на пръсти – или са финансирани от европейските пари за метрото, или ако не са, стояха и още стоят незавършени с години, поради липса на средства за довършване. Важно е да се знае, че 1 бр. паркомясто в закрит паркинг заедно с рампи и пътеки изисква 40 кв.м. площ. Само месечното почистване на пода ще изисква доста повече абонамент или членски внос от ползвателите, отколкото 8 лева стикер за зелена зона, която ние предлагаме. Като добавим портиер на 3 смени, ток за вентилацията, ремонт и поддръжка на сложните системи за пожарогасене и сигнализация, се събират разходи, за които никой не говори. И най-важното – най-удобното място винаги е пред входа  на собствената кооперация. Няма ли регулирано паркиране, обществените пространства няма да се разтоварят. И общественият гараж ще се запълни, но вандалското паркиране няма да секне. Живият пример за това е район „Лозенец“, където над МС „Джеймс Баучер“ работи нов паркинг за 500 места,  но колите по тротоарите и зелените площи си останаха както преди. 

VI. ЧИСТ ВЪЗДУХ И НИСКА ТАКСА СМЕТ, ВМЕСТО ТЕЦ ЗА ГОРЕНЕ НА ОТПАДЪЦИ

По време на нашата анкета в “Младост“, вие – хората от квартала посочихте като първи най-голям проблем състоянието с паркирането и втори – презастрояването. Като трети източник на жизнен дискомфорт изтъкнахте състоянието чистотата на въздуха. Замърсители са както прекомерният трафик, така и многото нискоетажни обекти, заведения и др., които се отопляват или приготвят храна на твърдо гориво. До края на годината в Столичен общински съвет ще бъде внесено за одобрение решението за изграждане на нов ТЕЦ на територията на ТЕЦ София (зад Централна гара), който ще гори сметта на столицата под форма на бали RDF-гориво. Неговата индикативна цена постоянно набъбва и в момента е 300 милиона лева. Съоръжението е силно неефективно, ¼ от енергодобива ще отива за покриване на нуждите от електричество на собствените електрофилтри, а 1/3 от входния обем отпадъци ще се превръща пепели, които отново ще отиват на бунището и ще предизвикват разходи за депониране. По наши изчисления „инвестицията“ в това съоръжение ще носи и гигантски ежегодни загуби, които неизбежно ще се отразят на размера на такса битови отпадъци и на цената на тока едновременно.

В ДЕОС искаме край на този проект. Той е в същата програма „Околна среда 2014 – 2020“ заедно с мерките за чистота на въздуха и водите. Със спестените средства можем да изградим по-добра и евтина система за разделно събиране на отпадъците, а остатъка да пренасочим към Приоритетна ос 5 – „Подобряване на качеството на атмосферния въздух“ и Ос 1 – „Води“.  По този начин ще можем да подновим отоплителните системи на ниските постройки в „Младост“ и къщите в „Горубляне“ със съвременни. Ще закупим измервателна станция за качество на въздуха, защото сега най-близката е в „Дружба“. Ще можем да подобрим канаизацията в тези части на Витошката яка, които замърсяват р. „Банишка“ и р. „Дървенишка“. Това не са решения от правомощията на районния кмет, но той може като глас и съвест на своите съграждани да поиска съответните промени и да инициира одобрението на алтернативни проекти. Още повече, че не става въпрос за допълнителни средства, а за тяхното по-ефективно използване.

Повече за мен можете да прочетет тук и тук. Не се колебайте да ми задавате въпроси на фейсбук страницата или по имейл на momtchil.iakimov@deos.bg.