7 октомври 2015 | Становища

Как София да стане достъпна?

Няма какво да се лъжем – София не е достъпна. Нито за хората с по-сериозни двигателни увреждания, които ползват помощни средства, нито за майките с детски колички. За да ни стане още по-нагледно, ето какво пречи на едно посещение на театър от човек в инвалидна количка, който няма удоволствието да живее в идеалния център на столицата:

– Ограничение Първо или АЛФА ( и ОМЕГА) на недостъпността на града ни – софийските улици и тротоари. Откровено непроходими в голямата си част, със зле и в нарушение на правилата паркирали коли, разбити плочки и паваж, терасирани тротоари, входни стъпала, рампи и изходи от подземни гаражи, които образуват прагове напречно на тротоара, нескосени тротоари на местата на пресичане, недостъпни подлези, или надлези и безброй стъпала, стъпала, стъпала… Необходими са нови инвестиции за подмяна и ремонт на градската настилка, както и разширяване на извънградските паркинги и подобряване на транспортните връзки от там до центъра. Истината обаче е, че достъпността на улиците в София е най-вече въпрос на по-добра общинска регулация и мерки за правоприлагане и налагане на ефективни, експресно събираеми санкции спрямо нарушителите на правилата за паркиране,  до постигане на осезаема промяна в градската среда – нещо, реално изпълнено в почти всички други европейски столици.

– Ограничение номер Две. Каквото и да сте чули или прочели, единствено възможни за посещение са Народният театър, Театър на армията, НДК, Сатиричният театър, Музикалният театър, Операта и Зала „България“ – така че изборът се свива до техния репертоар. В трите общински театъра – „София“, „Малък градски зад канала“ и „Възраждане“ – има привидни „някакви приспособления“, но използването им е рисковано и непрепоръчително дори от персонала на театрите.

– Ограничение номер Три – градският транспорт. Минимум седмица предварително се резервира място в някой от по-малко от десетте (10) оборудвани микробуса със сложен график. Работното време на три (3) от микробусите е до 22:00 ч. Останалите около пет (5) возят до 17:30 ч. Ние от ДЕОС считаме, че Общината трябва да проучи по-обхватно нуждите от специализиран транспорт и в оповестени срокове да попълни автопарка си с нови микробуси с удължено работно време.

– (НЕ)възможни алтернативи:

– метро – АКО асансьорите работят и живеете в близост до метростанцията, но за съжаление, налага се да напомним и за уличните кучета, срещу които трудноподвижните хора са беззащитни – тоест още един проблем, съответно – още едно ограничение.

– такси – най-голямата софийска фирма за таксиметров превоз поддържа 1 (един) автомобил с платформа за инвалидни колички. Задължение на общината е да започне диалог и да търси взаимноизгодно решения с таксиметровите превозвачи за завишаване на броя на тези автомобили, съчетано със заделяне на нарочно обозначени места, където да спират удобно и с предимство. Такова решение може да се приложи, започвайки от големите средища, парковете и болничните комплекси.

– Ограничение Четири – социална вечер след театралната постановка – практически невъзможна освен в някой Макдоналдс или МОЛ, където има тоалетна за инвалиди, но пък там има други ограничения – като например ползването на асансьорите. Едва нищожна част от софийските заведения за обществено хранене са с достъпни салони и сервизни помещения. Нашето предложение е за съвместна работа с тези заведения, които се решат да осигурят достъпна среда. Ако те направят тази стъпка, общината може да осигури паркоместа за инвалиди – гости на заведението, в непосредствена близост до обекта. Същите ограничения са на лице и при опит на родител с детска количка да премине през града ни и да посети наример Борисовата градина. Битката се обогатява с нуждата от преодоляване на стъпалата, които не само инвалидните, но и детските колички срещат в трамваите и автобусите на столичния обществен транспорт. Като бързо решение предлагаме пускането на нископодови трамваи на определени интервали по линиите със стари трамваи и обозначаването на тези коли във виртуалните и електронните табла на ЦГМ. За съжаление, към днешна дата по широкорелсовите трасета липсват изцяло нископодови трамваи,, което значи, че дори за минимума ще трябва да се закупят нови, скъпи мотриси.

Ако гражданите ни гласуват доверие и изберат наши кандидати в Столичния общински съвет, ние от ДЕОС ще се борим за незабавно започване на работа по отстраняването на ограниченията пред хората със сериозни двигателни проблеми и родителите на деца в детски колички, оповестяването на срокове до кога ще стане това, както и за засилено правоприлагане с цел насърчаване на гражданското участие при решаването на проблема. Ясно ни е, че трудно ще постигнем адаптиране на цялата градска среда наведнъж, затова искаме да започнем с интегрирани достъпни пешеходни пространства и транспортен достъп към тях, които да се разширяват с времето по най-бърз начин. В Програмата за управление сме посочили намерението си за дълга пешеходна зона от Южния парк през НДК, жълтите павета – бул. „Цар Освободител“, Борисовата градина. За придвижването с автомобил и градски транспорт ще трябват „клъстерни“ решения – групиране на достъпни заведения в близост до достъпни културни институции. Достъпни спирки и градски транспорт, започвайки от големите средища и болниците. Адаптирани таксиметрови автомобили – дори да са малко в началото, да има къде да спират удобно и пътникът да продължи самостоятелно. Понеже и най-дългият път започва с една първа крачка, нашата ще бъде, да задължим градския транспорт да използва в почивните дни само нископодови автобуси и тролеи по линиите, които обслужват средищни места като градски паркове и търговски центрове. Така или иначе съботно-неделният график е разреден, въпрос на организация е да изкараме почиващите нови возила от гаража, за да заменят старите в максимална степен.

Share